söndag 2 januari 2011

Vit, svart eller gul (eller val av skofärg)

Den stora frågan denna morgon... Vilken färg på cykelskorna är den snyggaste?

För närvarande har jag ett par vita DMT Radial som jag är ganska nöjd med. Dock är dessa något för smala för mig (om ni slår upp ordet plattfot i ett uppslagsverk så kommer ni hitta en bild på mina fötter), så jag går i valet och kvalet om jag ska byta skor till kommande säsong. NorthWave har jag sedan tidigare bra erfarenheter av. De har kommit med en ny modell (Evolution SBS) som verkar ganska intressant. Philippe Gilbert cyklade som bekant till sig några fina segrar i höstas i denna sko.

Tillbaka till frågan. Vilken färg "ska" man ha på ett par cykelskor? Jag håller i mångt och mycket med Anders Adamsson gällande stil på cykeln (bl.a. vit styrlinda och vita korta strumpor), men däremot vet jag inte om svarta skor är det snyggaste. Jag kan hålla med om att på riktigt klassiska bilder på Coppi m.fl. så är svarta skor det snyggaste. Däremot känns det lite gammaldags, så personligen måste jag ändå säga att vit är det snyggaste valet.

Vad tycker ni? Vit, svart eller kanske gult som har seglat upp som ett ganska stort alternativ de senaste åren. Det fjärde alternativet är givetvis en sko där färgerna matchar den övriga klädseln.





Lô Borges - Você Fica Melhor Assim

2 kommentarer:

Niklas Instedt sa...

På tal om cykelskons estetik och anatomi. Var på Kanarieöarna här om veckan och tvingades mer eller mindre att köpa ett par cykelskor och det blev ett par vita NW Devine. Trodde inte jag skulle gilla färgen (är likt Adamsson hyfsat konservativ) men gör det trots allt :-) Har inte cyklat på decennier så paketet var helt nytt för mig, men, vilka skor! Första rundan på 90 km gick som en dans med Devine-skorna, den enda modell jag f ö kunde tänka mig bland de skor de hade att erbjuda på cykeluthyrning.
/Niklas

Cykelhimlen sa...

Japp, skornas "skönhet" (i dubbel bemärkelse) är bland det viktigaste för cykelupplevelsen. Eller rättare sagt, skorna ska inte märkas.

Och välkommen tillbaka till cyklingen!