söndag 6 mars 2011

Det blev en MTB i alla fall...



Ibland blir det inte som man tänker sig. Fick ett så jäkla bra erbjudande på en ganska enkel, men trevlig MTB (Scott Scale alu med Shimano SLX), som jag inte kunde tacka nej till. I och med att jag förmodligen enbart kommer att använda denna ca 10-15ggr per år, så duger denna cykel för mig (nästan så att det är lite för lyxigt att ha en MTB när jag har tänkt att använda den så pass lite som jag tänkt göra).

Med andra ord kommer jag med 99% säkerhet att köra Cykelvasan i år (vilket är anledningen till att jag skaffade denna cykel - hade ursprungligen tänkt att försöka låna den istället för att köpa den). Hur som helst så känns det riktigt skönt att ha något att träna inför denna säsong. Har eventuellt tänkt köra Halvvättern samt det nya motionsloppet som anordnas i samband med Skandisloppet också. Men dessa två lopp är det nog 1% chans att jag kör...

Nu blir det till att modifiera MTB'n något (kortare stam och vevarmar samt eventuellt byta sadel). Sedan vet jag inte om cykeln har (rätt) pedaler, rakt styre och barends. Men de stora (förmodliga) modifieringarna blir att byta till stel gaffel samt smalare däck med glesare mönster. Detta för att vara optimerad för Cykelvasan.

Börjar se fram emot sommaren ordentligt nu...

Förtydligande: Det är en begagnad MTB (2009'a) som jag har köpt.

Musik Tracey Thorn – Why Does The Wind? - Morgan Geist Remix

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka däck planerar du att köra med på cykelvasan?

Varför stel gaffel på Cykelvasan?

funkar med remote?

Cykelhimlen sa...

Jag planerar att köra Cykelvasan med Schwalbe Fast Fred 2,0" om jag vågar, annars 2,25".

Och om jag har förstått det rätt så är det så pass enkel terräng på Vasan att ingen dämpare behövs. Och visst kan man använda sig av remote, men det känns onödigt att släpa runt på vikten om gaffeln inte används.

I och med att jag inte vill använda MTB'n som skogscykel, så vill jag slipa strulet med att hålla på att serva en dämpad gaffel. Så det ä lathet inblandat i (förmodliga) beslut.

Jonas l sa...

satsa på 2,25" däck FF. Jag körde helstelt med 2" Maxxis Maxxlite i somras och det var ingen hit.

Anonym sa...

Verkar vara ganska enkelt så kan ju funka med stel gaffel om man vill vara snabb på de lättare partierna och e beredd på dålig komfort resten.

jag har inte kört själv men funderar på att köra med raceking med black chili 2,2"