måndag 21 mars 2011

Engelbrektsturen vs Cykelvasan


Nu har jag nästan bestämt mig för att INTE köra Cykelvasan. Däremot kommer med största säkerhet Norberg få ett besök av mig i slutet av juli. Den största anledningen till detta är att Cykelvasan har växt till ett riktigt monster... Har svårt att tänka mig att vasan kan bli en rolig upplevelse när man är hyfsat tränad, men ändå inte vill ställa upp i någon av tävlingsklasserna. Hur kul är det att försöka köra om 5999st personer... När även loppet (redan!) börjar bli fulltecknat, så börjar detta likna hetsen kring Vätternrundan. Personligen tilltalar detta inte mig för tillfället då jag vill hålla min träning/cykling på en hyfsat avslappnad nivå (nu tror jag i och för sig att jag inte direkt lyckas med det). Men var är spontaniteten när man måste anmäla sig till ett lopp ett halvår innan det körs...

Därför hoppas jag att Engelbrektsturen kommer att vara allt det jag önskar. I och med att detta lopp är tänkt som seedningslopp inför vasan så kan det ändå gå ganska fort, samt att loppet är med i Långloppscupen vilket förmodligen kommer att skrämma bort de flesta riktiga motionärerna. Och om jag har förstått det rätt, så ska terrängen vara ganska lik vasan, fast med en mer kuperad bana (vilket bara kan vara en bra sak). När även tävlingen körs i Norberg, vilket inte är alltför långt bort från Uppsala (ytterliggare en bra sak - man slipper fundera på boende etc), så känns det som att detta lopp blir mitt stora mål för 2011. Ett annorlunda mål kanske, men ändå ett mål...

Hoppas vi ses i Norberg!

Musik Jessica Lea Mayfield – Blue Skies Again

Inga kommentarer: