fredag 18 februari 2011

Rapha vs Assos (del ett) | Cykelkeps


Tänkte att jag skulle ställa mina erfarenheter av två lyxiga märken mot varandra. Givetvis pratar jag om Assos och Rapha...

Del ett blir en jämförelse av en ganska trivial (men desto viktigare) produkt, nämligen cykelkepsen.

Rond 1: Passform och funktion
Jag har ett ganska stort huvud. Har storlek 58 på studentmössan (om jag inte minns fel), och det var den storleken som låg till grund för mitt storleksval (dvs medium). Tyvärr fick jag en något klaustrofobisk känsla av Raphas keps. Ska testa en större storlek framåt våren, och då ge er ett bättre utlåtande gällande passformen. Men min rekommendation är att om ni ligger nära någon storlek (small och medium), så bör ni gå upp en storlek för bästa passform. Är dock tveksam till att Rapha kan matcha passformen av Assos keps.

Funktionen har jag inte testat ännu. Men Assos (och förmodligen de flesta kepsar) är en ganska tunn historia tillverkad av bomull, utan någon annan funktion än att skydda huvudet något från vind och sol, samt behålla värmen någorlunda vid lite kyliga väder. Men för att motivera (?) priset av Raphas keps, så har de valt en något tjockare variant som ska stå emot vind och regn, men som även (som andra funktionsplagg) andas för att reglera värmen från huvudet.

Vinnare: Oavgjort (passform Assos, funktion Rapha)

Rond 2: Utseende
Se bilden ovan. Motivering är överflödig.

Vinnare: Rapha

Rond 3: Pris
Denna rond går till Assos. Mestadels beroende av att passformen inte riktigt funkar för mitt huvud.

Vinnare: Assos

Slutresultat: Assos - Rapha 2-2

Nu ska jag testa möjligheten att byta varor hos Rapha. En rapport kommer om ett par veckor...

Musik: Fotheringay – The Sea

Inga kommentarer: