tisdag 1 februari 2011

SEK hotet mot LBS?
























Även fast jag egentligen inte vill handla från webbutiker så kan jag inte låta bli. Personligen har jag allt att vinna på detta (lågt pris och stort utbud), men för den lokala cykelhandlaren är det givetvis döden (gamla nyheter då detta har pågått mer eller mindre i fem-tio år). Och som det ser ut nu, så kommer inte våren att göra att det blir bättre för handlarna. Hotet ligger i att kronan för tillfället är riktigt stark. Det var länge sedan euron kostade 8,80kr och pundet 10,30kr. Med andra ord, den enes bröd, den andres död...

Fast detta kanske tvingar cykelhandlarna att tänka om. I Uppsala har t ex fler större butiker börjat anordna träningar tillsammans med sina kunder. Pga mervärdet gör detta givetvis att merparten väljer att göra sina stora cykelinköp från en butik istället för webben (vilket de kanske alltid har gjort?). Sedan finns det givetvis sådana som mig... Å andra sidan har handlarna aldrig tjänat några direkta pengar på oss cykelnördar, pga av att vi oftast brukar få riktigt bra rabatter från butikerna. Tidigare kanske vi sålde oss billigt för att vara cyklande reklampelare, men nu är hämnden ljuv!

Skämt åsido, så saknar jag en riktigt välsorterad cykelbutik att gå in och handla i. Annat var det i början och mitten av 90-talet då MTB'n började slå ordentligt. Här i Uppsala fanns det en butik (Eriksbergs Cykel) som var riktigt modiga som tog diverse fina cyklar och delar, som vi små och stora killar och tjejer kunde stå och dregla på. Det var tider det...

LBS = Local Bike Shop

Jamie T – If You Got The Money

Inga kommentarer: