lördag 5 februari 2011

Vårens cyklist?


Bild från Velonation

Jag börjar på riktigt längta till de mellaneuropeiska vårklassikerna på Eurosport/Livestream. Men det är inte långt kvar. Om tre veckor är det dags för cyklisternas nyårsafton då Omloop Het Nieuwsblaad (gamla Omloop Het Volk) körs. Cykelsäsongen brukar för min del (än så länge..) bjuda på riktigt lyxiga dagar med en sen frukost, distanspass som sedan avslutas med en klassiker på TV'n.

Och vad sägs om dessa cyklister som kommer att vara synnerligen aktuella de närmaste månaderna: Fabian Cancellara | Thor Hushovd | Tom Boonen | Heinrich Haussler | Matti Breschel | Juan Antonio Flecha | Philippe Gilbert

Frågan är om Fabian Cancellara blir vårens man igen? Och oavsett hur mycket jag gillar Philippe Gilbert, så måste jag ändå säga att mina favoriter är Heinrich Haussler och Matti Breschel i gruppen av ovan nämnda namn. Men först och främst hoppas jag verkligen att Breschel har repat sig från knäoperationen i höstas. Den elegantaste cyklisten i septetten ovan. Och han blev en liten favorit förra våren när han mestadels agerade hjälpryttare åt Cancellara. Han hade även lite otur med mekaniska problem och massor av allmänt strul. Men potentialen syndes ganska tydligt. Som sagt, om han har blivit frisk så kan Breschel mycket väl bli vårens cyklist.

Bland damerna står det (som vanligt) antagligen mellan: Marianne Vos | Emma Johansson | Nicole Cooke | Emma Pooley

The Raveonettes – Attack Of The Ghost Riders

Inga kommentarer: