söndag 2 januari 2011

Cannondale CAADX vs. Synapse

Jag är som bekant (se Projekt #2) sugen på att bygga en vinterträningscykel (egentligen vår-/höstcykel då jag har cyklat färdigt när det är snö och under nollan ute), med något bredare däck samt med lite övrig komfort (mjukare sadel och styrlinda).

Min utgångspunkt (tills nu) har varit att bygga om en cyclocross så att den blir lite mer landsvägsanpassad (dock med lite hållbarare och bredare däck för att kunna cykla på grusbelagda cykelvägar). Nu har jag dock börjat snegla något på en Cannondale Synapse (vilken Liquigas har använt på vårklassikerna). Tyvärr verkar Synapsen bara finnas i carbonvarianten i Europa. Detta ger att min budget spräcks med ungefär det dubbla (den billigaste Synapsen kostar ca 20 kkr medan CAADX kostar ca 11 kkr).

Däremot är den största fördelen med att välja en cross är om jag skulle få för mig att prova den tävlingsdisciplinen, då har jag redan en cykel som jag lätt kan konvertera tillbaka. Hmm, ja vi får se vart projektet landar.

Fortsättning följer...

Olle Ljungström - Nåt för dem som väntar

Inga kommentarer: