lördag 1 januari 2011

Superstjärna

Han kom "bara" tvåa idag i en lerig tävling som verkligen satte de som har dålig teknik på plats. Men trots detta måste väl Zdenek Stybar ändå anses vara bland de bästa teknikerna i startfältet. Däremot verkar Lars Boom ha problem när det blir alltför svåråkt. När jag kom in i websändingen efter ca 15 minuters cykling så låg han på första plats (?), men lyckades krascha i en lerig utförslöpa. Jag tror han bröt tävlingen efter detta fall. Boom verkar för övrigt vara den som är i bäst fysisk form för tillfället, men som sagt, när det blir svåråkt så får han problem.

När jag satt och funderade, så minns jag (något tårögt) tillbaka på början/mitten av 90-talet då Eurosport brukade visa cross på TV. Det var några år efter jag började intressera mig för cykling ordentligt (jag fick min första riktiga MTB i 15-årsåldern). Detta var i början av den första riktigt stora MTB-vågen i Sverige (men även i övriga Europa). Då det vid det tillfället var relativt många europeiska cyklister som dubblerade MTB och CX (läs Thomas Frischknecht, Henrik Djernis) så red Eurosport på den vågen och visade en hel del CX. Det var tider det...

Men det jag ville säga med detta inlägg var att jag hittade en bra (men gammal?) bild på Stybar. Hittade den på Vicious Velo.


Bild från Vicious Velo

Sonic Youth - Superstar

Inga kommentarer: